Saturday, December 31, 2011

Ilahilastulil Firdaus - Ustaz Asri Ibrahim



"Ilahilastulil firdausi ahla wala aqwa `ala naril jahimi fahabli taubatan waghfir zunubi fainnaka ghafiruz zambil `adzimi."

"Tuhanku, aku tidak layak untuk Syurga-Mu, dan aku tidak juga sanggup menahan akan seksa Neraka-Mu. Oleh itu ya Allah, terimalah taubatku dan ampunkanlah dosaku kerana sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pengampun dosa-dosa besar."

5 comments:

Anonymous said...

Can you please help clarify, if Allah is pengampun dosa besar, who is pengampun dosa kecil.....for christians dosa kecil diampuni oleh paderi.

mat asri said...

Only Allah yang maha pengampun

Bidi said...

Itu ayat kinayah (perumpamaan)..Maksudnya,jika dosa besar ALLAH boleh ampunkan,apatah lagi dosa kecil..Lagilah ALLAH boleh ampunkan..Hanya ALLAH maha pengampun..

Bidi said...

Itu ayat kinayah (perumpamaan)..Maksudnya,jika dosa besar ALLAH boleh ampunkan,apatah lagi dosa kecil..Lagilah ALLAH boleh ampunkan..Hanya ALLAH maha pengampun..

Anonymous said...

“Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi).” (QS. Az Zumar: 53-54).


“Tidaklah mereka mengetahui, bahwasanya Allah menerima taubat dari hamba-hamba-Nya?” (QS. At Taubah: 104).


“Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia mohon ampun kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. An Nisa’: 110).


“Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolongpun bagi mereka. Kecuali orang-orang yang taubat dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan tulus ikhlas (mengerjakan) agama mereka karena Allah. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan kepada orang-orang yang beriman pahala yang besar.” (QS. An Nisa’: 145-146).


“Sesungguhnya kafirlah orang-orang yang mengatakan: “Bahwasanya Allah salah seorang dari yang tiga”, padahal sekali-kali tidak ada Tuhan selain dari Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, pasti orang-orang yang kafir diantara mereka akan ditimpa siksaan yang pedih.” (QS. Al Maidah: 73).

“Maka mengapa mereka tidak bertaubat kepada Allah dan memohon ampun kepada-Nya ?. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Al Maidah: 74).


“Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan cobaan kepada orang-orang yang mukmin laki-laki dan perempuan kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab Jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang membakar.” (QS. Al Buruj: 10).


Sumber: https://rumaysho.com/3100-allah-mengampuni-setiap-dosa.html

GoogleAd

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...