Thursday, November 21, 2013

GALERI SULTAN AZLAN SHAH, Kuala Kangsar

Galeri Sultan Azlan Shah terletak di bandar DiRaja Kuala Kangsar dahulunya dikenali sebagai Istana Hulu. Ia mempamerkan gabungan senibina Asia dan Eropah. Galeri itu memberi tumpuan kepada sejarah dan pencapaian Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.





Galeri Sultan Azlan Shah secara rasmi dibuka oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak pada tarikh 9 Disember 2003. Awalnya istana yang disebut "Istana Hulu" atau disebut Istana Kota terletak di Bukit Chandan, merupakan istana konkrit yang pertama dibina di Negeri Perak. Istana ini kepunyaan Almarhum Sultan Idris Murshidul Azam Shah, Sultan Perak ke 28 (1887-1916). Ia mula dibina pada tahun 1889 dan siap pada tahun 1903. Pada tahun 1916, istana ini diduduki oleh anakanda baginda, Almarhum Sultan Abdul Jalil. Dua tahun kemudian, istana ini telah diduduki pula oleh putera baginda iaitu Sultan Yussuff Izudin Shah, Sultan Perak ke 32 (1948-1963).


Sultan Azlan Shah Gallery was officially opened by HRH Sultan of Perak on December 9, 2003. Originally castle called "Upper Castle" or referred to the City Palace is located in Bukit Chandan, is the first concrete castle built in Perak. The castle belonged to the late Sultan Idris Murshidul Azam Shah, the Sultan of Perak to 28 (1887-1916). It was first built in 1889 and completed in 1903. In 1916, the palace was occupied by his son, the late Sultan Abdul Jalil. Two years later, the castle was occupied in turn by his son, Sultan Yussuff Izudin Shah, the Sultan of Perak to 32 (1948-1963).



















Dalam tahun 1954, Istana Hulu ini telah dimiliki oleh Kementerian Pelajaran, dan dalam tahun 1957, bangunan ini di gunakan sebagai sekolah yang dikenali dengan nama Sekolah Kebangsaan Istana Kota. Pada tahun 1970, Sekolah Kebangsaan Istana Kota ditukar dengan nama Sekolah Raja Perempuan Muzwin, iaitu mengambil sempena nama DYMM Raja Perempuan Perak iaitu Raja Muzwin Binti Raja Ariff. Pada tahun 1996, Sekolah Raja Perempuan Muzwin telah mendapat bangunan barunya yang berhampiran dengan kawasan ini. Bangunan istana yang ditinggalkan ini akhirnya telah dicadangkan untuk di jadikan Galeri Sultan Azlan Shah.


Galeri ini memaparkan sejarah dan tonggak kehidupan termasyhur DYMM Sultan Perak Darul Ridzuan.
Tidak terlepas dari signifikansi sejarahnya, bangunan megah Galeri Sultan Azlan Shah menunjukkan perpaduan unik dari gaya arkitektur seperti atapnya unik berbentuk 'bumbung limas' dari nyeri, struktur bumbung begitu menarik seperti piramid,manakala bentuk keseluruhan adalah campuran estetika ciri tempatan dan kolonial. Pada peringkat awal pembinaan, bahan bangunan yang berpunca dari luar negeri - genteng dari Perancis, sementara dinding dan lantai ubin yang berpunca dari Itali - untuk melengkapkan batu tempatan dan yang terbaik dari 'Cengal' dan 'Meranti' kayu yang digunakan untuk atap rangka batang dan balok .







http://translate.google.com
In 1954, Upper Castle has been owned by the Ministry of Education , and in 1957 , the building was in use as a school known as the National School of the City Palace . In 1970 , the National School Castle changed the name of the King Girls School Muzwin , which is named after HRH Raja Perempuan of Perak , Raja Muzwin Binti Raja Ariff . In 1996 , King School Girl Muzwin has got its new building near the area. This left the palace building has finally proposed to the make Galeri Sultan Azlan Shah .

This gallery highlights the history and milestones of life luminary Sultan of Perak .
Do not miss the significance of its history, the majestic building of the Sultan Azlan Shah Gallery shows a unique blend of architectural styles as unique roof -shaped ' pyramid roof ' of pain, so the roof structure like a pyramid , while the overall shape is a mix of local and colonial aesthetic features . In the early stages of construction , building materials emanating from abroad - tile from France, while the walls and floor tiles sourced from Italy - to equip local stone and the best of ' Cengal ' and ' Meranti ' wood used for the roof and trunk skeleton beams .











No comments:

GoogleAd

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...