Tuesday, May 20, 2008

TDM: quotes from press conference

Received this in my mailing list..


What Transpired In Alor Setar Yesterday:


Undur dari parti?
sy takkan suruh org lain buat sesuatu yg mana saya sendiri tak berani buat. sy berpendapat yg ada sekarang ini, bukan lagi parti umno yang sebenar. yang ada sekarang ini adalah sebuah parti yang hanya wujud... (terdiam sebab bunyi pintu) parti yang ada sekarang ini bukan parti umno, parti ini hanya menjadi sebuah badan untuk mengiktiraf abdullah ahmad badawi sebagai presiden, dan mengutamakan kepentingannya dan kepentingan keluarganya sehingga segala kepentingan negara di kebelakangkan dan saya boleh bagi senarai perkara2 yang dilakukan olehnya yang merugikan negara kite ini sebab itu saya tidak teragak agak itu keluar dari sebuah parti yang tidak lagi pegang kepada hasrat parti ini yang ditubuh 62 tahun dahulu. itulah sebabnya dan kalau dengan ini saya disekat daraipada berjumpa dengan ahli umno, sekali lagi itu merupakan parti umno yang tak lagi demokratik dan benarlah bahawa dianya adalah milik datuk abdullah ahmad badawi sahaja

adakah ini secara rasmi Tun istihar keluar parti?
ya, saya akan tulis surat secara rasmi kepada setiausaha agung umno.

bila?
sejuruss selapas ini

setakat ini tun ahli umno lagi?
ya, saya masih lagi ahli umno

cawangan?
saya ahli umno seumur hidup

tarikh kuar umno?
saya sendiri bg pengakuan bg diri sy sendiri

by doing this, u expect others to emulate u?
itu saya tak peduli. ikut tak ikut. kalau mereka berpendapat bahawa kite harus sokong paklah, dah lebih utamakan datuk abdullah badawi lebih daraipada perjuangan parti, itu hak mereka

tindakan tun akan kuar daripada umno, apakah kesan dia kpd politik melayu?
politik melayu tak hilang, kalau org melayu nak betulkan, bukan sebab kerana nak keluar sahaja,
kalau org melayu berani utk memelihara parti, dan perjuangan parti dan perjuangan org melayu, mereka harus berani bertindak ini sampai kite nak adakan perjumpaan, ahli2 umno tak boleh hadir, ketua bahagian tak boleh hadir, ini apa? dulu masa tun zali lawan dengan saya, mereka bebas pergi mana2 bahagian untuk berkempen saya tak larang. masa tunku razali lawan dengan saya, tunku abdul rahman tulis dalam surat khabar bahkan dia sokong tunku razali, saya tak tahan. ini tak boleh pun siapa kata2 apa2 langsung kepada perdana menteri kepada presiden parti, ini bukan umno

by doing this do you think u are putting pressure to pak lah to resign?
i don't know about pressure. this man could not understand anything

sebelum tun istihar kuar drpd parti hari ini, bila tun dapat ilham tu?
saya suruh orang, orang tanya berani ke tak letak jawatan.. kalau saya suruh orang, saya mesti berani buat lah. saya tak suruh orang.. kalau nak suruh apanama mendaki gunung everest saya suruh orang tapi saya tak pergi, sampai sekarang pun saya tak pergi, nak suruh saya belayar keliling dunia sorang2, saya tak boleh buat.
tapi ini nak letak jawatan saya berani buat.. bukan jawatan, keahlian

so from today you're no more an umno member?
yes

from today?
yes from today

so tun ada mintak ahli2 lain letak jawatan, yang ada jawatan letak jawatan, adakah ini akan melibatkan MP da adun?
yan, sepatutnya la. kalau mereka betul2 sayang pd Umno. kalau mereka sayang kpd datuk abdullah, mereka kena kekallah.

tapi dengan keadaan sekarang ini pakatan rakyat nak amik alih, kerajaan pusat, mp dalam Bn bagaimana?
yalah kekurangan la. mungkin parti lawan akan dapat bilangan kerusi yang lebih daripada kerajaan, tetapi terpulang kapada org yang kuar ini. samada mereka akan undi kepada pihak parti lawan, ataupun pihak parti kerajaan.. ini tidak secara automatik kerana mereka kuar drpd umno maka dengan itu parti lawan akan ambil alih tetapi kalau mereka undi tidak percaya kepada datuk abdullah, dia tetap jatuh mungkin undi itu tak disokong oleh parti lawan .. itu mmg lah sebab parti lawan nak paklah terus jadi pemimpin kerana mereka sedar mereka kerana kepimpinan datuk abdullah ahmad badawi la yang sebabkan mereka dapat kejayaan yng begitu besar.

tindakan tun kuar ada kaitan ke dengan siasatn suruhanjaya klip video lingam?
itu xde. yang ini soal mahkamah. saya pi mahkahmah. dia tuduh saya boleh tuduh.
kalau saya salah masuk jail la. kalau saya tak salah, jangan lah tangkap saya jugak

kalau paklah letak jawatan, tun masuk balik umno?
ya, tetap saya masuk balik umno. itu syarat dia, saya letak jawatan keahlian dalam umno selagi datuk abdullah ahmad badawi ada situ sbg presiden umno.

dia letak, tun masuk balik umno?
ya, saya masuk balik umno,barulah dia jadi umno, sebelum ini dia jadi parti abdullah ahmad badawi

tun tadi bg advise kat pemimpin cawangan dan bahagian utk kuar daripada umno, ada tun jangka ahli mt pun buat demikian?
yang itu sy tak tahu nak kata la, saya dulu org kata kononnya berkhidmat kpd negara itu, ini, puji saya naik asap, cium tangan saya.tapi bila sy kritik datuk abdullah pasal tak buat jambatan, orang maki saya, xde sapa pertahankan saya

tp sejak kebelakangan ini nampak macam tan sri muhyiddin buat kenyataan ke arah menentang sikit?
tapi kite tengoklah.

No comments:

GoogleAd

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...